“Wanneer er gezegd wordt; “nu moet je eens goed luisteren”, luister ik per direct niet meer”
Een lastige bui heeft ieder kind wel eens.
Ieder kind is wel eens moeilijk in zijn gedrag. Ieder kind zet zich wel eens af tegen volwassenen. Je kunt als ouder hier heel gefrustreerd over raken. Of het nu je peuter is die voor de 8e keer die dag een driftbui heeft omdat het toch echt niet nog een snoepje mag. Of je puberdochter die roept dat ze je haat omdat ze niet op een doordeweekse avond naar een feestje mag.
Als de lastige bui niet overgaat.
Als het gaat om gedragsproblemen dan is er meestal sprake van een verstoorde interactie tussen het kind en zijn omgeving. Het kind laat cultureel onaangepast gedrag zien. Ik zeg cultureel want wat voor de ene cultuur een probleem is, is voor een andere cultuur normaal. Wat de ene ouder als probleem ervaart, ervaart de andere ouder als een lastige bui. Soms wordt er zelfs gesproken over een classificatie ODD/CD of ADHD.
normoverschrijdend-gedragsstoornis
Waarom een kind lastig kan zijn:
Het zou kunnen zijn dat een kind ‘lastig’ is omdat het in een moeilijke fase zit (zoals eerder gezegd, deze fases horen er nu eenmaal bij), of, omdat het kind problemen in zijn omgeving ervaart (bijvoorbeeld na de komst van een broertje of zusje, een scheiding, het overlijden van een dierbare of problemen op school). Als laatste kan er ook sprake zijn van een psychiatrische gedragsstoornis zijn. Het probleemgedrag komt dan vaak al voor een langere tijd voor en leidt tot nadelige gevolgen voor het kind of zijn/haar omgeving. Bij het eerste voorbeeld (moeilijke fase) gaat het vaak om het verwerven van autonomie en het zoeken van grenzen. Bij het tweede voorbeeld (omgevingsfactoren) is het een uiting van omgaan met de situatie, waarbij er gekozen wordt voor een copingsmechanisme die door de omgeving als vervelend ervaren wordt.
Bijvoorbeeld:
Dave (10 jaar) is op school erg brutaal, hij luistert slecht naar de meester en probeert andere kinderen hierin mee te nemen. Doen ze dit niet dan roept hij al vlug dat ze watjes of verraders zijn. Ook thuis wordt Dave vlug boos (bijvoorbeeld als de tv uit moet of wanneer hij binnen moet komen na het spelen). Tijdens het gesprek met ouders komt naar voren dat ouder veel ruzie hebben gehad en ze twijfelde over een scheiding. Moeder voelde zich erg schuldig door de ruzies en hierdoor mocht Dave vaak nog wel even iets langer iets doen als hij dat vroeg. Nu was het weer rustig en werden de touwtjes weer aangetrokken. Hij heeft ook sinds dit jaar een andere leraar. Deze is erg ‘abrupt’ in zijn aanpak, niet zeuren maar doen. Terwijl er thuis eigenlijk altijd wel een uitleg gegeven wordt waarom er bepaalde regels zijn. Al met al blijkt uit het gesprek met ouders dat er best een aantal situaties voorgedaan hebben die het gedrag van Dave kunnen verklaren. Mogelijk probeert hij opnieuw zijn positie te bepalen en te ervaren wat de regels zijn die gelden. Ook heeft hij de spanning van ouders meegekregen. Zijn gedrag kan dus ook een reactie hierop zijn.
Kinderpraktijk Koko kan jullie helpen.
Binnen kinderpraktijk Koko, kijk ik altijd naar het kind in zijn geheel. Waar komen de gedragsproblemen vandaan en op welke manier gaat je kind met bepaalde situaties om? Als er sprake is van gedragsproblemen is er vaak sprake van een combinatie van ouderbegeleiding en individuele begeleiding van je kind. Soms zal er ook sprake zijn van een gesprek met ouders en kind samen. Bij ADHD spelen de executieve functies vaak een rol, hieruit kunnen ook leerproblemen ontstaan. Kinderpraktijk Koko biedt hiervoor het programma ‘Braingame Brian’ aan.
Vragen of afspraak maken?
Mocht je vragen hebben na het lezen van bovenstaande, of een afspraak willen maken, dan kunt je bellen met: 035 750 7517 of 06 1500 1985. Ook kun je onderstaand contactformulier invullen.