“Wat is dat toch met ons,
dat we zo bang zijn om het niet goed te doen”
Van gezonde zenuwen naar faalangstig zijn.
Wanneer kinderen een prestatie moeten leveren zijn ze vaak wel zenuwachtig. Dit is heel normaal en het kan zelfs helpen om een goede prestatie te leveren. Soms worden kinderen alleen zo zenuwachtig, dat ze bang worden om te falen. Ze hebben buikpijn, hoofdpijn, willen niet meer naar school en slaan dicht op het moment dat ze moeten presteren. Sommige kinderen trekken zich terug en zijn verlegen maar en zijn ook kinderen die juist baldadig kunnen reageren of de clown gaan uithangen.
Vaak gaan hier faalervaringen aan vooraf. Kinderen willen zich competent voelen. Soms hebben kinderen het gevoel dat zij te veel moeten geven om succesvol in de ogen van hun ouders of anderen te zijn, terwijl dit niet verwacht wordt’. Het voelt alsof een ander de lat te hoog legt, maar het kind doet dit zelf. Ook kan het zijn dat er een broertje, zusje, vriendje of vriendinnetje is die altijd maar betere cijfers haalt en het kind vergelijkt zichzelf hiermee. Als je keer op keer niet aan dit beeld kan voldoen (al dan niet vanuit eigen perspectief), ontwikkel je steeds meer angst voor een specifieke situatie.
Drie soorten faalangst.
Vaak wordt faalangst op school gezien; vaak is er hier sprake voor faalangst voor cognitieve taken. Echter bestaat er ook faalangst voor sociale taken en voor motorische taken. Ook deze zijn te zien op school, bijvoorbeeld bij het samenwerken of bij de gymles. Echter kan faalangst ook in andere situaties naar voren komen, zoals bij de sportvereniging, clubjes of feestjes.
Bijvoorbeeld:
Leonie (10 jaar) haalt erg slechte cijfers tijdens de Cito-toetsen. Terwijl de juf tussendoor ziet dat Leonie de opgave wel heel goed aankan. Maar op het moment dat er getoetst wordt lijkt ze alles te vergeten. In gesprek met Leonie vertelt ze dat ze het gewoon niet kan. Ze wil echt wel goede cijfers halen maar als ze een toets krijgt weet ze het niet meer. Ze wil graag haar ouders laten zien dat ze, net als haar zus, ook goede cijfers kan halen. Op de vraag dit iets verder uit te leggen ,vertelt ze dat bij het laatste rapport haar zus bijna allemaal ‘g’ had en haar ouders waren zo trots. Ze hadden gezegd ‘wow echt een super rapport wat knap gedaan’. Toen ze haar rapport zagen, waar er maar 2 ‘g’ in stonden en verder ‘v’, zeiden ze wel goed gedaan maar ze waren niet zo trots als op haar zus. “En dit gebeurt dus altijd” zegt ze hier achter aan. ‘Mijn ouders zijn gewoon veel trotser op mijn zus’. Leonie vergelijkt zichzelf met haar zus. Ze heeft het gevoel dat ze niet aan dit perfecte beeld kan voldoen en hierdoor klapt ze bij toetsmomenten dicht.
Kinderpraktijk Koko helpt bij het overwinnen van de faalangst.
Herken jij faalangst bij je kind? Kinderpraktijk Koko kan hierin ondersteunen. Er wordt samen met je kind gekeken wat er gebeurt als hij/zij een toets heeft en welke gedachten er hierbij een rol spelen. Er wordt geoefend met ontspanning en het gebruik van helpende gedachten.
Vragen of afspraak maken?
Mocht je vragen hebben na het lezen van bovenstaande, of een afspraak willen maken, dan kunt je bellen met: 035 750 7517 of 06 1500 1985. Ook kun je onderstaand contactformulier invullen.